Gulfstream presenteerde zijn nieuwste generatie privéjets op de 2018 Farnborough International Airshow.
Farnborough, het evenement staat niet alleen garant voor Luchtvaartgekte met een hoofdletter L, alles en iedereen die er toe doet in de luchtvaart is er te vinden. De line-up van Gulfstream voor dit evenement was dan ook indrukwekkend – van de G280 met een prijs vanaf $24,5 miljoen (omgerekend €20,6 miljoen) tot de adembenemende $70,15 miljoen kostende G650ER.
Maar de nieuwe G500 en G600 vielen pas echt op. Het zijn de paradepaardjes van de nieuwste generatie privéjets van Gulfstream.
“De G500 en G600 hebben echt iets nieuws te bieden”, zegt Gulfstreams senior vice-president wereldwijde verkoop Scott Neal tegen Business Insider.
De G500 en de G600 zijn ontworpen om nóg meer ruimte, comfort, technologie, bereik en prestaties te bieden dan vorige generaties Gulfstream-jets in dezelfde prijsklasse, aldus Neal.
Het duo werd voor het eerst in de herfst 2014 aan het grote publiek gepresenteerd. De G500 vloog midden 2015 voor het eerst, de G500 eind 2016. Naar verwachting worden beide vliegtuigen later dit jaar gecertificeerd.
Met een prijskaartje van $45,5 miljoen is de G500 de goedkoopste van de twee, speciaal ontwikkeld voor klanten die niet extreem ver willen vliegen.
Zo ziet de $57,9 miljoen kostende G600 er vanbinnen uit.
Voila! Hier staat de Gulfstream G600 naast de G280.
De G600 is 29,2 meter lang, 7,6 meter hoog en heeft een spanwijdte van 28 meter. De G500 is met een lengte van 27,7 meter iets kleiner.
Het eerste wat je opvalt, is dat het toestel in het echt veel groter lijkt dan op de plaatjes.
Laten we snel binnenkijken!
Binnen zie je een hoop leer en duur houtfineer. De cabine is 13,7 meter lang en bijna 198 cm hoog. Het toestel kan 19 passagiers vervoeren.
De G600 is ontworpen voor lange intercontinentale vluchten, er is dus een privé-vertrek waar de piloten kunnen uitrusten. Compleet met een verstelbare, pluchen stoel en...
... een groot beeldscherm.
Er zijn stenen aanrechten in de pantry.
Ook de vloeren zijn van steen.
Vier kapiteinsstoelen zorgen voor het nodige comfort.
Ook voorin de cabine bevindt zich een groot beeldscherm. Het toestel is uitgerust met een compleet 'in-flight entertainment'-systeem inclusief supersnelle wifi.
Het gehele interieur kan worden aangestuurd en bediend met touchscreens die verborgen zijn achter houten schuifpanelen. Er zijn ook knoppen om de elektrische zonwering te bedienen.
Een blik uit de ovale ramen waar Gulfstream patent op heeft.
En natuurlijk alle faciliteiten voor een maaltijd op kilometers hoogte.
Tegenover de eetgelegenheid opnieuw een groot scherm, dat uiteraard ergens in verdwijnt.
Spiegelende tussenschotten vergroten het ruimtelijke effect.
Achterin de cabine staat een grote bank die uitgeklapt kan worden zodat het een bed wordt.
Naast de bank weer een paar kapiteinsstoelen.
Achter de passagierscabine vind je de badkamer compleet met...
...een toilet. Er is ook een badkamer voorin het toestel.
Achter de badkamer is de bagageruimte.
Voorin het vliegtuig vind je de state-of-the-art glazen cockpit. uitgerust met het nieuwe Gulfstream Symmetry Flight Deck. De cockpit beschikt over 10 informatieschermen.
De G500 en G600 zijn de eerste civiele toestellen ter wereld met zogeheten actieve sidestick technologie.
De G600 wordt aangedreven door twee Pratt & Whitney Canada PW815GA turbofan motoren. Daarmee is de G600 een van de snelste privéjets ter wereld met een topsnelheid van 0,925 Mach.
The G600 heeft een maximumbereik van 12.070 kilometer - wat zoveel wil zeggen als dat het toestel non-stop kan vliegen tussen Londen en Tokio of tussen New York en Beijing.